Welcome to our website where we explore the Bible! Pleasure to meet you here!
May your journey into the world of the Holy Scriptures be engaging and inspiring!
You can change reading language: uk ru
Parallel
Darby Bible Translation
Переклад Хоменка
A Remnant of Israel
I say then, Has God cast away his people? Far be the thought. For *I* also am an Israelite, of [the] seed of Abraham, of [the] tribe of Benjamin.
I say then, Has God cast away his people? Far be the thought. For *I* also am an Israelite, of [the] seed of Abraham, of [the] tribe of Benjamin.
Отож питаю: Чи не відкинув Бог народ свій? Ніколи в світі! Бо і я ізраїльтянин, з роду Авраама, з коліна Веніямина.
God has not cast away his people whom he foreknew. Know ye not what the scripture says in [the history of] Elias, how he pleads with God against Israel?
Бог не відкинув свого народу, що його наперед вибрав. Чи ж ви не знаєте, що Письмо про Іллю говорить, коли він скаржиться до Бога на Ізраїля?
Lord, they have killed thy prophets, they have dug down thine altars; and *I* have been left alone, and they seek my life.
«Господи! Пророків твоїх повбивали і жертовники твої поруйнували, лишився тільки я один, і шукають душі моєї.»
But what says the divine answer to him? I have left to myself seven thousand men, who have not bowed knee to Baal.
І що ж йому відповідає віще слово Боже? «Зоставив я собі сім тисяч чоловік, що перед Ваалом коліна не схилили.»
Thus, then, in the present time also there has been a remnant according to election of grace.
Отак і нині є останок, вибраний за благодаттю.
But if by grace, no longer of works: since [otherwise] grace is no more grace.
Коли ж за благодаттю, то не за діла; інакше благодать не була б благодаттю.
What [is it] then? What Israel seeks for, that he has not obtained; but the election has obtained, and the rest have been blinded,
Що ж? Чого Ізраїль шукав, того не осягнув, вибрані ж осягнули. А решта затверділи,
according as it is written, God has given to them a spirit of slumber, eyes not to see, and ears not to hear, unto this day.
як написано: «Бог дав їм аж по нинішній день дух приголомшення, очі, щоб не бачили, і вуха, щоб не чули.»
And David says, Let their table be for a snare, and for a gin, and for a fall-trap, and for a recompense to them:
А Давид каже: Нехай їхній стіл сильцем їм буде, пасткою: їм на падіння та на заплату.
let their eyes be darkened not to see, and bow down their back alway.
Нехай їхні очі потемніють, щоб не бачили, а їхній хребет зігнеться назавжди.»
The Ingrafting of the Gentiles
I say then, Have they stumbled in order that they might fall? Far be the thought: but by their fall [there is] salvation to the nations to provoke them to jealousy.
I say then, Have they stumbled in order that they might fall? Far be the thought: but by their fall [there is] salvation to the nations to provoke them to jealousy.
Отож питаю: Хіба вони спотикнулися, щоб упасти? Ні, зовсім ні! Але їхнє падіння стало для поган спасінням, щоб викликати їхню заздрість.
But if their fall [be the] world's wealth, and their loss [the] wealth of [the] nations, how much rather their fulness?
А коли їхнє падіння це багатство для світу і коли їхній занепад це для поган багатство, то скільки більше повнота їх?
For I speak to you, the nations, inasmuch as *I* am apostle of nations, I glorify my ministry;
Я ж кажу вам, погани, — оскільки я апостол поган, то величатиму моє служіння, —
if by any means I shall provoke to jealousy [them which are] my flesh, and shall save some from among them.
надіючись, що, може, мені якось пощастить розбудити заздрість своїх, споріднених тілом і декого з них спасти.
For if their casting away [be the] world's reconciliation, what [their] reception but life from among [the] dead?
Бо коли їхнє відкинення — примирення для світу, то що буде їхнє прийняття, як не життя з мертвих?
Now if the first-fruit [be] holy, the lump also; and if the root [be] holy, the branches also.
І коли первісток святий, то й тіло; і коли святий корінь, то святе й галуззя.
Now if some of the branches have been broken out, and *thou*, being a wild olive tree, hast been grafted in amongst them, and hast become a fellow-partaker of the root and of the fatness of the olive tree,
Коли ж деякі з галузок відламалися, а ти, будучи дичкою оливною, защеплений був між них і став співучасником кореня та оливкового соку,
boast not against the branches; but if thou boast, [it is] not *thou* bearest the root, but the root thee.
то не вихваляйся перед галуззям. А коли вихваляєшся, то знай, що не ти носиш корінь, а корінь тебе.
Thou wilt say then, The branches have been broken out in order that *I* might be grafted in.
Ти скажеш: «Гілля відчахнуто, щоб мене нащепити.»
Right: they have been broken out through unbelief, and *thou* standest through faith. Be not high-minded, but fear:
Добре. Вони відламалися за невіру, а ти стоїш завдяки вірі. Тож не несися високо, а бійся!
if God indeed has not spared the natural branches; lest it might be he spare not thee either.
Бо коли Бог не пощадив природного галуззя, то може й тебе не пощадити.
Behold then [the] goodness and severity of God: upon them who have fallen, severity; upon thee goodness of God, if thou shalt abide in goodness, since [otherwise] *thou* also wilt be cut away.
Тож май на увазі доброту і суворість Божу: на відпалих суворість, а на тебе доброта Божа, коли перебудеш у доброті; а коли ні, то й ти будеш відтятий.
And *they* too, if they abide not in unbelief, shall be grafted in; for God is able again to graft them in.
Та й вони, як не зостануться в невірі, будуть прищеплені, бо Бог має силу їх знову прищепити.
For if *thou* hast been cut out of the olive tree wild by nature, and, contrary to nature, hast been grafted into the good olive tree, how much rather shall they, who are according to nature be grafted into their own olive tree?
Бо коли ти, відтятий від дикої з природи оливки, проти природи був прищеплений до доброї оливки, то скільки більше ті, що за природою будуть защеплені на власній оливці?
All Israel Shall Be Saved
For I do not wish you to be ignorant, brethren, of this mystery, that ye may not be wise in your own conceits, that blindness in part is happened to Israel, until the fulness of the nations be come in;
For I do not wish you to be ignorant, brethren, of this mystery, that ye may not be wise in your own conceits, that blindness in part is happened to Israel, until the fulness of the nations be come in;
Не хочу бо, брати, щоб ви не відали цієї тайни — щоб не були самі в собі велемудрі, — що засліплення спало частинно на Ізраїля, поки не ввійдуть погани повнотою;
and so all Israel shall be saved. According as it is written, The deliverer shall come out of Zion; he shall turn away ungodliness from Jacob.
і так увесь Ізраїль спасеться, як написано: «Прийде з Сіону Визволитель, відверне від Якова безбожність.
And this is the covenant from me to them, when I shall have taken away their sins.
Такий буде завіт мій з ними, як відпущу гріхи їхні.»
As regards the glad tidings, [they are] enemies on your account; but as regards election, beloved on account of the fathers.
З огляду на Євангелію, вони через вас вороги; а з огляду на вибір Божий, вони улюблені заради батьків,
For the gifts and the calling of God [are] not subject to repentance.
бо дари Божі і покликання незмінні.
For as indeed *ye* [also] once have not believed in God, but now have been objects of mercy through the unbelief of *these*;
Як ви колись були неслухняні Богові, а тепер помилувані через їхній непослух,
so these also have now not believed in your mercy, in order that *they* also may be objects of mercy.
так і вони тепер, через милосердя, якого ви зазнали, стали неслухняні, щоб і вони тепер зазнали милосердя.
For God hath shut up together all in unbelief, in order that he might shew mercy to all.
Бо Бог замкнув усіх у непослух, щоб усіх помилувати.
Doxology
O depth of riches both of [the] wisdom and knowledge of God! how unsearchable his judgments, and untraceable his ways!
O depth of riches both of [the] wisdom and knowledge of God! how unsearchable his judgments, and untraceable his ways!
О глибино багатства, мудрости і знання Божого! Які незбагненні його постанови і недослідимі його дороги!
For who has known [the] mind of [the] Lord, or who has been his counsellor?
Хто бо коли зрозумів думку Господню? Хто був його дорадником?
or who has first given to him, and it shall be rendered to him?
Або хто дав йому наперед, щоб воно знову було йому віддане?