Приветствую тебя на сайте, где мы исследуем Библию! Добро пожаловать!
Пусть твое путешествие в мир Священного Писания будет увлекательным и вдохновляющим!

Ты можешь сменить язык чтения: uk en


Параллельное чтение

← (Римлянам 2) | (Римлянам 4) →

Синодальный перевод

King James Bible

  • Итак, какое преимущество быть Иудеем, или какая польза от обрезания?
  • God Remains Faithful

    What advantage then hath the Jew? or what profit is there of circumcision?
  • Великое преимущество во всех отношениях, а наипаче в том, что им вверено слово Божие.
  • Much every way: chiefly, because that unto them were committed the oracles of God.
  • Ибо что же? если некоторые и неверны были, неверность их уничтожит ли верность Божию?
  • For what if some did not believe? shall their unbelief make the faith of God without effect?
  • Никак. Бог верен, а всякий человек лжив, как написано: «Ты праведен в словах Твоих и победишь в суде Твоём».
  • God forbid: yea, let God be true, but every man a liar; as it is written, That thou mightest be justified in thy sayings, and mightest overcome when thou art judged.
  • Если же наша неправда открывает правду Божию, то что скажем? не будет ли Бог несправедлив, когда изъявляет гнев? (говорю по человеческому рассуждению).
  • But if our unrighteousness commend the righteousness of God, what shall we say? Is God unrighteous who taketh vengeance? (I speak as a man)
  • Никак. Ибо иначе как Богу судить мир?
  • God forbid: for then how shall God judge the world?
  • Ибо, если верность Божия возвышается моею неверностью к славе Божией, за что ещё меня же судить, как грешника?
  • For if the truth of God hath more abounded through my lie unto his glory; why yet am I also judged as a sinner?
  • И не делать ли нам зло, чтобы вышло добро, как некоторые злословят нас и говорят, будто мы так учим? Праведен суд на таковых.
  • And not rather, (as we be slanderously reported, and as some affirm that we say,) Let us do evil, that good may come? whose damnation is just.
  • Итак, что же? имеем ли мы преимущество? Нисколько. Ибо мы уже доказали, что как Иудеи, так и Еллины, все под грехом,
  • There is No One Righteous

    What then? are we better than they? No, in no wise: for we have before proved both Jews and Gentiles, that they are all under sin;
  • как написано: «нет праведного ни одного;
  • As it is written, There is none righteous, no, not one:
  • нет разумевающего; никто не ищет Бога;
  • There is none that understandeth, there is none that seeketh after God.
  • все совратились с пути, до одного негодны; нет делающего добро, нет ни одного».
  • They are all gone out of the way, they are together become unprofitable; there is none that doeth good, no, not one.
  • «Гортань их — открытый гроб; языком своим обманывают; яд аспидов на губах их».
  • Their throat is an open sepulchre; with their tongues they have used deceit; the poison of asps is under their lips:
  • «Уста их полны злословия и горечи».
  • Whose mouth is full of cursing and bitterness:
  • «Ноги их быстры на пролитие крови;
  • Their feet are swift to shed blood:
  • разрушение и пагуба на путях их;
  • Destruction and misery are in their ways:
  • они не знают пути мира».
  • And the way of peace have they not known:
  • «Нет страха Божия перед глазами их».
  • There is no fear of God before their eyes.
  • Но мы знаем, что закон, если что говорит, говорит к состоящим под законом, так что заграждаются всякие уста, и весь мир становится виновен пред Богом,
  • Now we know that what things soever the law saith, it saith to them who are under the law: that every mouth may be stopped, and all the world may become guilty before God.
  • потому что делами закона не оправдается пред Ним никакая плоть; ибо законом познаётся грех.
  • Therefore by the deeds of the law there shall no flesh be justified in his sight: for by the law is the knowledge of sin.
  • Но ныне, независимо от закона, явилась правда Божия, о которой свидетельствуют закон и пророки,
  • Justified by Faith

    But now the righteousness of God without the law is manifested, being witnessed by the law and the prophets;
  • правда Божия через веру в Иисуса Христа во всех и на всех верующих, ибо нет различия,
  • Even the righteousness of God which is by faith of Jesus Christ unto all and upon all them that believe: for there is no difference:
  • потому что все согрешили и лишены славы Божией,
  • For all have sinned, and come short of the glory of God;
  • получая оправдание даром, по благодати Его, искуплением во Христе Иисусе,
  • Being justified freely by his grace through the redemption that is in Christ Jesus:
  • которого Бог предложил в жертву умилостивления в Крови Его через веру, для показания правды Его в прощении грехов, соделанных прежде,
  • Whom God hath set forth to be a propitiation through faith in his blood, to declare his righteousness for the remission of sins that are past, through the forbearance of God;
  • во время долготерпения Божия, к показанию правды Его в настоящее время, да явится Он праведным и оправдывающим верующего в Иисуса.
  • To declare, I say, at this time his righteousness: that he might be just, and the justifier of him which believeth in Jesus.
  • Где же то, чем бы хвалиться? уничтожено. Каким законом? законом дел? Нет, но законом веры.
  • Where is boasting then? It is excluded. By what law? of works? Nay: but by the law of faith.
  • Ибо мы признаём, что человек оправдывается верою, независимо от дел закона.
  • Therefore we conclude that a man is justified by faith without the deeds of the law.
  • Неужели Бог есть Бог Иудеев только, а не и язычников? Конечно, и язычников,
  • Is he the God of the Jews only? is he not also of the Gentiles? Yes, of the Gentiles also:
  • потому что один Бог, Который оправдает обрезанных по вере и необрезанных через веру.
  • Seeing it is one God, which shall justify the circumcision by faith, and uncircumcision through faith.
  • Итак, мы уничтожаем закон верою? Никак; но закон утверждаем.
  • Do we then make void the law through faith? God forbid: yea, we establish the law.

  • ← (Римлянам 2) | (Римлянам 4) →

    История обновлений История обновлений

    © UA biblenet - 2025