Вітаю тебе на нашому сайті, де ми досліджуємо Святе Письмо! Ласкаво просимо!
Нехай твоя подорож у світ Біблії буде захоплюючою та надихаючою!
Ти можеш змінити мову читання: ru en
Паралельне читання
Переклад Турконяка
Darby Bible Translation
Істину кажу в Христі, не обманюю, як свідчить мені моя совість у Дусі Святому:
Paul's Concern for the Jews
I say [the] truth in Christ, I lie not, my conscience bearing witness with me in [the] Holy Spirit,
I say [the] truth in Christ, I lie not, my conscience bearing witness with me in [the] Holy Spirit,
я маю великий смуток і безупинний біль у своєму серці!
that I have great grief and uninterrupted pain in my heart,
Адже я бажав би сам бути відлученим від Христа задля моїх братів, моїх рідних за тілом,
for I have wished, I myself, to be a curse from the Christ for my brethren, my kinsmen, according to flesh;
тобто ізраїльтян, яким належить синівство, слава, завіти, законодавство, служіння й обітниці.
who are Israelites; whose [is] the adoption, and the glory, and the covenants, and the law-giving, and the service, and the promises;
Їхніми є батьки, від них же тілом і Христос, Який є Бог над усіма, благословенний навіки. Амінь.
whose [are] the fathers; and of whom, as according to flesh, [is] the Christ, who is over all, God blessed for ever. Amen.
Не те, щоби Боже слово не збулося. Та не всі, хто від Ізраїля, є Ізраїлем.
God's Sovereign Choice
Not however as though the word of God had failed; for not all [are] Israel which [are] of Israel;
Not however as though the word of God had failed; for not all [are] Israel which [are] of Israel;
І не всі нащадки Авраама є його дітьми, але: В Ісаакові буде названо тобі нащадка!
nor because they are seed of Abraham [are] all children: but, In Isaac shall a seed be called to thee.
Тобто не тілесні діти є Божими дітьми, а діти обітниці вважаються за потомство.
That is, [they that are] the children of the flesh, these [are] not the children of God; but the children of the promise are reckoned as seed.
Бо ось якими були слова обітниці: Цієї ж пори прийду — і в Сарри буде син!
For this word [is] of promise, According to this time I will come, and there shall be a son to Sarah.
І не тільки це, а й Ревекка зачала в той самий час близнят від нашого батька Ісаака.
And not only [that], but Rebecca having conceived by one, Isaac our father,
Та ще до їхнього народження, коли нічого — ні доброго, ні злого — вони ще не зробили, щоби передбачення Боже виявилося у виборі,
[the children] indeed being not yet born, or having done anything good or worthless (that the purpose of God according to election might abide, not of works, but of him that calls),
не від учинків, але від Того, Хто кличе, — їй було сказано, що старший служитиме меншому,
it was said to her, The greater shall serve the less:
згідно з написаним: Якова Я полюбив, а Ісава зненавидів.
according as it is written, I have loved Jacob, and I have hated Esau.
Що ж скажемо? Може, у Бога несправедливість? Зовсім ні!
What shall we say then? [Is there] unrighteousness with God? Far be the thought.
Адже Він сказав Мойсеєві: Помилую, кого хочу помилувати, і змилосерджуся, над ким хочу змилосердитися!
For he says to Moses, I will shew mercy to whom I will shew mercy, and I will feel compassion for whom I will feel compassion.
Отже, це не залежить ні від того, хто бажає, ні від того, хто біжить, але від Бога, Який милує.
So then [it is] not of him that wills, nor of him that runs, but of God that shews mercy.
Бо Писання каже фараонові: Власне, на те Я і поставив тебе, аби показати на тобі Свою силу, щоби прославилося Моє Ім’я на всій землі!
For the scripture says to Pharaoh, For this very thing I have raised thee up from amongst [men], that I might thus shew in thee my power, and so that my name should be declared in all the earth.
Отже, кого хоче, Він милує, а кого хоче, робить черствим.
So then, to whom he will he shews mercy, and whom he will he hardens.
А ти скажеш мені: Тож чому Він ще докоряє? Бо хто може протистояти Його волі?
The Calling of the Gentiles
Thou wilt say to me then, Why does he yet find fault? for who resists his purpose?
Thou wilt say to me then, Why does he yet find fault? for who resists his purpose?
О, людино! Хто ти, що сперечаєшся з Богом? Чи скаже витвір Тому, Хто його створив: Чому Ти зробив мене саме таким?
Aye, but thou, O man, who art *thou* that answerest again to God? Shall the thing formed say to him that has formed it, Why hast thou made me thus?
І хіба не має влади гончар над глиною, щоби з тієї самої глини зробити одну посудину на честь, а іншу — на нечесть?
Or has not the potter authority over the clay, out of the same lump to make one vessel to honour, and another to dishonour?
Тож Бог, бажаючи показати гнів і виявити Свою могутність, щадив з великим терпінням посудини гніву, які були готові для знищення,
And if God, minded to shew his wrath and to make his power known, endured with much long-suffering vessels of wrath fitted for destruction;
щоби показати багатство Своєї слави на посудинах милості, які заздалегідь приготував для слави, —
and that he might make known the riches of his glory upon vessels of mercy, which he had before prepared for glory,
нас, яких покликав не тільки з юдеїв, але і з язичників.
us, whom he has also called, not only from amongst [the] Jews, but also from amongst [the] nations?
Як і в Осії, каже: Назву не Мій народ — Моїм народом, і нелюбиму — улюбленою.
As he says also in Hosea, I will call not-my-people My people; and the-not-beloved Beloved.
І буде: на місці, де сказано їм: Ви — не Мій народ, там їх назвуть синами Живого Бога!
And it shall be, in the place where it was said to them, *Ye* [are] not my people, there shall they be called Sons of [the] living God.
Ісая виголошує про Ізраїль: Хоч буде кількість синів Ізраїля, як піску в морі, але спасеться останок!
But Esaias cries concerning Israel, Should the number of the children of Israel be as the sand of the sea, the remnant shall be saved:
Адже Господь, завершуючи і остаточно вирішуючи, здійснить [по справедливості] справу на землі, [бо справа вирішена остаточно].
for [he] is bringing the matter to an end, and [cutting [it] short in righteousness; because] a cutting short of the matter will [the] Lord accomplish upon the earth.
Так, як про це провіщав Ісая: Якщо би Господь Саваот не залишив нам потомства, ми стали б, як Содом, і уподібнилися би до Гоморри!
And according as Esaias said before, Unless [the] Lord of hosts had left us a seed, we had been as Sodom, and made like even as Gomorrha.
Що ж скажемо? Язичники, які не шукали праведності, осягнули праведність, — ту праведність, що з віри,
Israel's Unbelief
What then shall we say? That [they of the] nations, who did not follow after righteousness, have attained righteousness, but [the] righteousness that is on the principle of faith.
What then shall we say? That [they of the] nations, who did not follow after righteousness, have attained righteousness, but [the] righteousness that is on the principle of faith.
а Ізраїль, який шукав Закону праведності, не осягнув Закону [праведності].
But Israel, pursuing after a law of righteousness, has not attained to [that] law.
Чому? Тому що шукали не з віри, а з діл [Закону]. Вони спіткнулися об камінь спотикання,
Wherefore? Because [it was] not on the principle of faith, but as of works. They have stumbled at the stumblingstone,